2.0 Kaedah Kajian


2.0          KAEDAH KAJIAN

Kajian dijalankan terhadap 39 orang pelajar terpilih dari empat kumpulan tutoran Modul I dan Modul III Program Satu Tahun (PST) Semester 1 sesi 2017-2018, yang telah memperolehi markah rendah dan gagal dalam ujian tentang replikasi DNA yang dijalankan. 
Lokasi pelaksanaan kajian ini adalah di bilik tutoran pada sesi tutoran dan juga dalam makmal biologi pada sesi perbengkelan (tiada amali dijadualkan pada hari tersebut). Pelajar-pelajar telah terlebih dahulu menjawab soalan-soalan pada Ujian Pra sebelum sesi perbincangan tentang bagaimana proses replikasi DNA berlaku dengan bantuan DNA Replication Interactive Kit.  Soalan-soalan berkenaan adalah seperti pada LAMPIRAN I.  Sementara contoh-contoh jawapan pelajar pada Ujian Pra dan Ujian Pasca berada pada LAMPIRAN II. 
Alat bantuan pengajaran dan pembelajaran berupa model 2D yang dinamakan DNA Replication Interactive Kit adalah inovasi model 2D yang diadaptasikan dari model Interactive 3D DNA pada You-tube, yang dimuat naik pada 30 March 2011.  Model ini dibina dengan menggunakan bahan-bahan serta peralatan yang murah serta mudah diperolehi, terdiri daripada kepingan-kepingan kertas warna yang dicetak dengan struktur serta nama komponen-komponen yang terlibat dalam mekanisma replikasi DNA.  Kepingan cetakan kertas warna itu dilaminasi, digunting, ditampalkan plat magnet di bahagian belakangnya dan disimpan dalam kotak khas.  Kotak ini ringan dan senang di bawa ke bilik tutoran atau makmal biologi atau mana-mana lokasi yang sesuai untuk proses pengajaran dan pembelajaran.
            Pada sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung di bilik tutoran, pensyarah terlebih dahulu membuat penerangan dengan mengunakan alat bantuan pengajaran dan pembelajaran (DNA Replication Interactive Kit). Pelajar-pelajar dibenarkan bertanya pada mana-mana bahagian yang mereka sukar kuasai dan pensyarah akan membuat penjelasan sekali lagi.  Selepas itu, kumpulan-kumpulan pelajar pula dijemput membuat penerangan dengan menggunakan alat bantuan pengajaran dan pembelajaran yang diinovasikan ini. Pensyarah dan pelajar-pelajar lain memberikan komen serta membuat  pembetulan di mana perlu.  Penerangan dari wakil-wakil kumpulan pelajar juga dibuat pada waktu perbengkelan di makmal biologi.  Gambar dan video disediakan sebagai bahan bukti situasi sebenar  proses pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan.
            Selepas sesi penerangan oleh pensyarah dan juga kumpulan-kumpulan pelajar, sekali lagi semua pelajar yang terlibat dalam kajian ini menjawab soalan Ujian Pasca di mana soalan-soalannya adalah yang sama seperti yang terdapat pada Ujian Pra sebelumnya.  Min peratusan markah dicapai pelajar pada Ujian Pra dan Ujian Pasca di bandingkan bagi melihat keberkesanan alat bantuan proses pengajaran dan pembelajaran yang diinovasikan.  

Comments