5.0 Kesimpulan



5.0   KESIMPULAN

Hasil kajian menunjukkan penggunaan DNA Replication Interactive Kit sebagai alat bantuan pengajaran dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah berkesan untuk meningkatkan kefahaman konsep pelajar tentang proses replikasi DNA.  Bukan sahaja mereka berupaya memperolehi markah yang lebih baik dalam ujian yang diberikan, malahan juga  mereka juga menjadi lebih aktif dan bersifat lebih berkolaboratif.
Terdapat banyak  strategi  instruksional  telah  dikemukakan  oleh  penyelidik-penyelidik terkemuka di bidang pendidikan, yang boleh dipilih dan diamalkan oleh seseorang pendidik untuk proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah bagi menyampaikan kandungan pelajaran secara berkesan kepada pelajar.  Dengan itu terpulanglah kepada pendidik itu sendiri memilih mana-mana kaedah atau strategi yang sesuai untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang dikendalikannya.
Pendidik yang bertanggungjawab dengan tugas yang dipertanggungjawabkan terhadapnya perlulah mempunyai pelbagai strategi dan teknik instruksional untuk diamalkan di dalam kelasnya bagi menarik perhatian serta minat pelajarnya, dengan harapan mereka nanti berupaya menguasai kandungan pelajaran yang dipelajari.  Mudah-mudahan pelajar itu nanti berupaya menjawab soalan peperiksaan dengan baik dan memperolehi keputusan yang cemerlang demi masa hadapan yang gemilang.

Comments