1.0 Pengenalan

  
1.0              PENGENALAN

            Satu kajian telah dijalankan ke atas pelajar-pelajar terpilih dari Program Satu Tahun (PST) Modul dan Modul III bagi Semester I, Sesi 2017-2018 Kolej Matrikulasi Selangor berkaitan sub-tajuk 6.2: DNA replication Bab 6 Expression of Biological Information.  Seramai 39 orang pelajar daripada 4 kumpulan tutoran telah terlibat dalam kajian ini, yang dijalankan pada sesi tutoran dan juga bengkel pada sesi amali waktu rasmi proses pengajaran dan pembelajaran harian.  Sesi pengajaran dan pembelajaran disokong oleh alat bantuan pengajaran dan pembelajaran yang diinovasikan pensyarah, dinamakan DNA Replication Interactive Kit.  Inovasi ini adalah model 2D yang diadaptasi dari model Interactive 3D DNA pada  You-tube,  yang dimuat naik pada 30 March 2011.   Alat bantuan proses pengajaran dan pembelajaran ini dibina khas untuk membantu  meningkatkan penguasaan konsep pelajar-pelajar tentang proses replikasi DNA berasaskan semi-conservative DNA replication model oleh Meselson dan Stahl (1950), dalam Campbell et. al., (2018).

1.1     Pernyataan masalah
          Tidak semua pelajar berupaya menguasai konsep asas tentang proses replikasi DNA walau pun sudah menghadiri sesi kuliah.  Ini diperhatikan apabila ramai di kalangan mereka memperolehi markah yang rendah dan gagal bagi ujian berkaitan tajuk replikasi DNA yang dijalankan. Pelajar-pelajar yang tidak dapat menajawab dengan betul soalan-soalan yang diberikan kerana tidak dapat mengenalpasti nama enzim-enzim serta protein yang terlibat dan juga tidak dapat menjelaskan peranan yang dimainkan oleh enzim serta protein itu dalam mekanisma replikasi DNA.  Mereka juga tidak berupaya menulis essei dengan betul bagi menghuraikan dengan jelas dan lengkap tentang bagaimana berlakunya proses penghasilan leading strand dan juga lagging strands dalam penghasilan DNA baharu.

 1.2     Literature Review
Mengikut McIlrath dan Huitt (1995), penggunaan model dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat membantu pendidik membuat penjelasan dengan mudah tentang sesuatu kandungan pelajaran yang sukar. Begitu juga pandangan Mathias (1997), yang menganggap penggunaan model interaktif  adalah sangat berkesan untuk meningkatkan penguasaan konsep pelajar tentang sesuatu kandungan  pelajaran kerana pelajar lebih mudah mengenalpasti bahagian yang mereka kurang fahami untuk bertanyakan soalan.  Berasaskan dua pandangan ini, maka inovasi dibangunkan dalam bentuk model interaktif 2D yang mudah digunapakai secara interaktif oleh pensyarah pada papan putih (whiteboard) untuk menyelesaikan masalah pelajar yang sukar menguasai konsep asas tentang mekanisma replikasi DNA, walau pun sudah menghadiri sesi kuliah dan berbincang secara lisan pada sesi tutoran.  

1.3     Objektif  
Antara objektif inovasi ini adalah seperti berikut:
1.3.1 Membuat alat bantuan proses pengajaran dan pembelajaran dari bahan yang mudah diperolehi, rendah kosnya, senang dibawa dan  praktikal digunakan pada sesi pengajaran dan pembelajaran di bilik tutoran dan juga pada sesi bengkel di makmal sains.
1.3.2  Menukarkan penggunaan papan putih biasa (normal whiteboard usage) di bilik tutoran dan juga di makmal biologi kepada interactive whiteboard  bagi menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih seronok serta menarik perhatian dan minat pelajar.
1.3.3 Menyediakan persekitaran pembelajaran visual dan  interaktif kepada pelajar secara manual di bilik tutoran dan  makmal biologi,  memandangkan  bilik-bilik tutoran serta makmal sains di Kolej Matrikulasi Selangor masih lagi belum dilengkapkan dengan peralatan teknologi maklumat seperti komputer dan alatan pemancar (LCD projector).
1.3.4 Menambahkan lagi koleksi alat bantuan proses pengajaran dan pembelajaran di Unit Biologi Kolej Matrikulasi Selangor, yang boleh dikongsikan bersama dengan pensyarah-pensyarah biologi lain untuk digunakan pada sesi pengajaran dan pembelajaran agar penyampaian kandungan pelajaran yang sukar menjadi mudah. 

1.3.4 Menambahkan lagi koleksi alat bantuan proses pengajaran dan pembelajaran di Unit Biologi Kolej Matrikulasi Selangor, yang boleh dikongsikan bersama dengan pensyarah-pensyarah biologi lain untuk digunakan pada sesi pengajaran dan pembelajaran agar penyampaian kandungan pelajaran yang sukar menjadi mudah.  

Comments