Abstrak





MENINGKATKAN PENGUASAAN KONSEP MEKANISMA REPLIKASI DNA 
DI KALANGAN PELAJAR KOLEJ MATRIKULASI
DENGAN MENGGUNAKAN
DNA REPLICATION INTERACTIVE KIT

Abstrak

Terdapat sebilangan pelajar yang mengikuti kursus Biologi (SB 016) semester 1 sesi 2017/2018 di Kolej Matrikulasi Selangor (KMS) menghadapi masalah untuk menghuraikan proses replikasi DNA.  Pelajar telah menghadiri kuliah dan melalui perbincangan secara verbal pada sesi tutoran, namun mereka masih lagi gagal dalam ujian topikal yang dilaksanakan khusus menguji penguasaan konsep tentang replikasi DNA. Dengan itu pensyarah tutoran melakukan inovasi dengan membina alat bantuan proses pengajaran dan pembelajaran yang dinamakan DNA Replication Interactive Kit. Kit ini dibina berasaskan semi-conservative DNA replication model (Meselson dan Stahl, 1950), khusus untuk digunakan pada papan putih (whiteboard) di bilik tutoran dan juga makmal sains.  Memandangkan setiap bilik tutoran dan makmal sains di KMS ini masih belum lagi dilengkapkan dengan komputer dan alat pemancar LCD, maka whiteboard biasa akan ditransformasikan kepada interactive whiteboard dengan harapan perhatian serta minat pelajar untuk belajar secara aktif dapat ditingkatkan dan mereka akan mudah menguasai kandungan pelajaran yang dipelajari. Alat bantuan proses pengajaran dan pembelajaran ini  dibina dengan menggunakan bahan-bahan dan peralatan yang murah serta mudah diperolehi.  Ia dibangunkan daripada kepingan-kepingan kertas warna yang dicetak dengan struktur serta nama komponen-komponen yang terlibat dalam proses replikasi DNA.  Kepingan cetakan kertas warna itu dilaminasi, digunting, ditampalkan plat magnet di bahagian belakangnya dan disimpan dalam kotak khas.  Ia adalah ringan dan senang di bawa ke bilik tutoran atau makmal sains, untuk ditampal dan digerakkan secara interaktif pada whiteboard.  Seramai 39 orang pelajar yang setara dari segi penguasaan konsep tentang mekanisma replikasi DNA telah di pilih sebagai sampel kajian. Mereka menjawab soalan-soalan Ujian Pra, mengikuti proses pembelajaran secara aktif dengan penggunaan DNA Replication Interactive Kit dan berakhir dengan menjawab soalan-soalan Ujian Pasca. Min markah 20.64% pada Ujian Pra yang telah meningkat kepada 67.33% pada Ujian Pasca telah membuktikan yang tahap penguasaan konsep pelajar tentang mekanisma  replikasi DNA menjadi semakin baik. DNA Replication Interactive Kit yang mudah dibina ini bukan sahaja boleh digunakan oleh pensyarah serta pelajar Program Satu Tahun (PST), malahan juga bermanafaat untuk digunakan oleh pensyarah serta pelajar Program Dua Tahun (PDT).  Bukan setakat  di Kolej Matrikulasi Selangor, malahan boleh juga digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kolej-kolej matrikulasi lain di Malaysia. Penambahbaikan boleh dibuat dari masa ke masa oleh pensyarah bagi mengatasi mana-mana kelemahan agar minat dan keinginan pelajar untuk belajar meningkat.  Kami sebagai pendidik akan terus meningkatkan kemahiran instruksional kami dari masa ke masa agar pelajar kami berupaya menguasai setiap kandungan pelajaran yang disampaikan, dengan harapan mereka nanti berupaya menjawab soalan-soalan peperiksaan dengan baik dan memperolehi keputusan yang cemerlang.

i

Comments