4.0 Perbincangan
4.0 PERBINCANGAN
Penggunaan DNA Replication Interactive
Kit sebagai alat bantuan pengajaran dalam proses
pengajaran dan pembelajaran adalah berkesan untuk meningkatkan kefahaman konsep
pelajar tentang proses replikasi DNA, memandangkan markah Ujian Pasca mereka
telah agak jauh meningkat berbanding markah Ujian Pra. Dari perubahan
tingkahlaku pelajar yang diperhatikan pensyarah sewaktu proses pengajaran dan
pembelajaran yang berlangsung, kesimpulan dibuat bahawa majoriti daripada
pelajar adalah jenis visual learners, yang memiliki gaya pembelajaran secara visual dan
kontekstual. Mereka dengan mudah menguasai sesuatu kandungan pelajaran
apabila melihat bagaimana sesuatu proses berlaku dan juga terlibat sama dalam
aktiviti menjelaskan proses dengan bantuan model yang boleh disentuh dan
digerakkan.
Menurut Gardner (1993),
setiap pelajar mempunyai keupayaan membuat pentakulan tentang sesuatu kandungan
pelajaran yang pelbagai. Antaranya ialah spatial intelligence atau
kecerdasan visual dan kontekstual. Dengan itu penggunaan model DNA Replication Interactive
Kit yang boleh dipaparkan dalam bentuk visual pada whiteboard dan
digerakkan dengan mudah telah membantu pelajar menjelaskan atau
menghurai mekanisma replikasi DNA berasaskan semi-conservative DNA replication
model oleh Meselson dan Stahl (dalam Campbell et. al., 2018).
Penggunaan DNA Replication Interactive
Kit juga telah berupaya menjadikan penggunaan whiteboard yang
disediakan di bilik tutoran secara biasa oleh pensyarah (iaitu dengan
menggunakan kaedah “chalk and talk”) kepada interactive
whiteboard yang lebih menarik perhatian pelajar. Mengikut Türel
dan Johnson (2012), menukarkan penggunaan whiteboard secara
biasa kepada interactive whiteboard telah berjaya menukarkan
gaya pembelajaran pelajar. Pelajar yang biasanya pasif boleh bertukar
menjadi aktif dan berkolaboratif. Mereka menjadi lebih bermotivasi dan mudah
menguasai sesuatu konsep pembelajaran yang sukar hendak disampaikan secara
biasa oleh guru.
Pelajar juga diperhatikan
lebih seronok mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran apabila pensyarah
menggunakan model DNA Replication Interactive Kit. Pelajar-pelajar
adalah aktif dalam perbincangan dengan rakan dan berupaya membuat pembentangan
dengan baik. Situasi ini dilihat selari
dengan dapatan kajian Mohd Amir et al.,
(2007). Beliau mendapati bahawa kaedah pembelajaran yang ceria dan
menyeronokkan dapat membantu pelajar untuk lebih cepat menguasai kandungan
pelajaran yang dianggap sukar. Keputusan kajian ini juga ada perkaitan
dengan keputusan kajian yang telah dijalankan oleh Noor Zurina et al., (2007). Berdasarkan
kajian beliau, pelajar yang diajar menggunakan rajah dan
model telah mencapai markah yang lebih tinggi dalam Ujian Pasca
berbanding pelajar yang diajar dengan tidak menggunakan rajah atau model.
Sekiranya seorang guru atau
pendidik itu mahukan pelajar-pelajarnya menguasai konsep sesuatu ilmu yang
disampaikan, ia perlulah bersikap pisitif untuk menggunakan pelbagai kemahiran
serta teknik instruksional dalam menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran
yang dikendalikannya, lantaran pelbagai teknik itu boleh didapati dari pelbagai
rujukan.
Comments
Post a Comment